Hasselt wordt knooppunt van Limburgse fietssnelwegen

Op woensdag 21 juni startten de werken voor de inrichting van een fietssnelweg langs de Albertkanaalroute tussen Ham en Riemst. Dat gebeurt in opdracht van Provincie Limburg en in samenwerking met o.a. Stad Hasselt en De Vlaamse Waterweg nv. Bij de officiële aanvang van de werken tekenden - naast de verantwoordelijke gedeputeerde Jean-Paul Peuskens - o.a. ook de Hasseltse schepenen El Ouakili, Vandeput en Venken present. De aannemer is  gestart op het gedeelte van de fietssnelweg van Hasselt tot Heusden-Zolder. Omdat er op dit gedeelte nergens nieuwe wegenis op het fietspad moet worden aangebracht, zullen de werken geen hinder meebrengen voor de fietsers op de route. De fietssnelweg langs de Albertkanaalroute sluit in Ham aan op de fietssnelweg van de provincie Antwerpen.

TIJDWINST

De aanleg past in de uitbouw van een netwerk van fietssnelwegen, die zorgen voor comfortabele fietsverbindingen over langere afstand met zo weinig mogelijk stops aan kruispunten. Omdat het aantal kruispunten met ander verkeer beperkt blijft en de trajecten ervan zoveel mogelijk rechtdoor lopen, zorgen fietssnelwegen ervoor dat je als fietser tijdwinst boekt zonder dat je sneller hoeft te trappen. En belangrijker nog: meer comfort en minder kruispunten betekenen ook meer veiligheid voor de fietsers.

80 IN VLAANDEREN

Deze lijn is de eerste fietsverbinding over lange afstand die volledig als fietssnelweg wordt ingericht. De volgende jaren gebeurt dat ook op andere plaatsen in de provincie. In heel Vlaanderen komen er 80 fietssnelwegen.

HERKENBAAR LOGO

Alle fietssnelwegen zijn herkenbaar door het gebruik van een gemeenschappelijk logo. Ook de inrichting van rustpunten en infoborden langs de fietssnelwegen en de bewegwijzering tussen de fietssnelwegen en de omliggende dorpskernen gebeuren overal uniform en dat volgens de gemaakte afspraken.

SNELHEIDSBEPERKING

Het inschakelen van jaagpaden in routenetwerken past perfect binnen de multifunctionele visie van de Vlaamse waterwegen, al moeten mogelijke conflicten met bijvoorbeeld laad- en losactiviteiten beheersen worden. Op jaagpaden blijft de snelheid voor iedereen ook in de toekomst beperkt tot 30 km/uur.

HANDELSKAAI GEKNIPT

In Hasselt wordt door het samenvallen van de fietssnelweg met de Handelskaai en de aanwezigheid van bedrijvigheden, de Handelskaai geknipt voor doorgaand verkeer. Hierdoor wordt de volledige Handelskaai quasi voorbehouden (met uitzondering van lokaal en erg beperkt verkeer) voor de fietssnelweg. De fietssnelweg zelf krijgt aparte infrastructuur langs de Handelskaai richting het sas.

FIETSBRUG

Ter hoogte van het Sas van Godsheide zal de fietssnelweg van oeverzijde wisselen.  De aanleg van een fietsbrug langs het Sas maakt deze wisseling mogelijk. Vanaf de brug van Godsheide komt er ook een verbinding met de fietssnelweg F72 richting Noord-Limburg.  Dit zorgt ook voor een veilige en vlotte verbinding tussen de Corda Campus, de universiteitscampus in Diepenbeek en de onderwijscampussen in Hasselt. Samen met De Vlaamse Waterweg nv diende de provincie Limburg een subsidiedossier in bij het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) voor de bouw van de brug die in totaal 4,7 miljoen euro zal kosten. Het project werd goedgekeurd en de brug zal in 2020 klaar zijn.

F72

Vanaf de brug van Godsheide krijgt de fietssnelweg langs de Albertkanaalroute ook een nieuw nummer: F72.  Het traject van de F72 loopt langs het zuidelijke jaagpad van het Albertkanaal tot in Riemst. Uitzondering vormt het gedeelte N702 – Taunusweg – Sluisstraat te Genk/Bilzen/Zutendaal: door de watergebonden bedrijvigheid van Genk Zuid dient hier afgeweken te worden van het jaagpadtracé. Hierbij zal de fietssnelweg gebruik maken van de aanwezige fietsinfrastructuur langs de N702 en wordt er een dubbelrichtingsfietspad langs de Taunusweg aangelegd.

VERDERE BESTEMMINGEN VLOTTER BEREIKBAAR

Comfortabele fietsverbindingen over langere afstand helpen voorkomen dat de Limburgse wegen dichtslibben. Samen met de elektrische fiets maken ze verdere bestemmingen vlot bereikbaar. Hoe zichtbaarder het fietssnelwegennetwerk zal worden, hoe meer het zal uitgroeien tot de ruggengraat van het Limburgs fietspadennetwerk voor dagdagelijkse verplaatsingen van pendelaars naar school of het werk maar even goed voor recreatieve uitstappen met de fiets.

RECREATIE & TOERISME

Meer nog dan in andere provincies, zullen de fietssnelwegen in Limburg ook voor de recreatieve en toeristische fietsers winst opleveren. Niet toevallig vallen de trajecten van de geplande fietssnelwegen op heel wat plaatsen samen met delen van het toeristisch fietsroutenetwerk. Op die plaatsen zorgen zij voor nog meer comfort en veiligheid. En nog belangrijker: de fietssnelwegen laten ook toe om comfortabel en veilig een stukje van het toeristisch fietsroutenetwerk af te snijden om er dan verderop weer op aan te sluiten. Dat nodigt nog meer uit om met de fiets een stukje Limburgs fietsparadijs te ontdekken.

HASSELT: FIETSSTAD VAN VLAANDEREN

Hasselt heeft de ambitie om via het uitgebreid fietsactieplan uit te groeien tot dé fietsstad van Vlaanderen. Dat het een knooppunt wordt van deze fietssnelwegen, is daarbij alweer een gewonnen punt.

Tags: 

Datum agenda: 

woensdag, juni 21, 2017